„Fenntartható kertek”
Négy megye iskolái vettek részt a „Fenntartható kertek” projektben Kistelek vezetésével
Hamarosan lezárul az a nagyszabású projekt, melybe Csongrád, Bács-Kiskun, Békés és Jász-Nagykun-Szolnok megye 15 iskolája kapcsolódott be. A projekt gazdája a Kárpátia Kincsesház Kistelek Nonprofit Kft. és az Inno-Rozs Kft. ez év nyarán kezdett hozzá a programok megvalósításához. A projekt finanszírozása az Iskola a természetben c. pályázat keretében valósult meg, Shelburne Farm „Fenntartható Iskolák” módszertanának adaptációja címmel. Az egyik fő tevékenység az oktatásban külföldön alkalmazott „jó gyakorlatok” hazai megismertetése, ill. helyi viszonyokra történő adaptációja volt tananyagfejlesztés keretében. Ennek alapját az amerikai Shelburne Farms’ Sustainable Schoos Project adta, melynek kulcs gondolata a fenntartható fejlődéssel kapcsolatos szemléletmód népszerűsítése és elsajátítása kisiskolás korban. A tananyagfejlesztés eredményeként elkészült tanári kézikönyvet és tanulói munkafüzeteket a jövőben nemcsak az együttműködő 15 iskola tanárai és növendékei forgathatják, hanem más a program iránt érdeklődő iskolák is hozzáférhetnek. Az új módszertan alkalmazásához az iskolák 2-2 pedagógus továbbképzése által kaptak támpontot. A tevékenységekről a www.shelburnefarms.hu weboldal nyújt bővebb tájékoztatást. Az internetes felület egyben azt a célt is szolgálja, hogy a résztvevő települések iskolái közötti együttműködés és munkakapcsolat a fenntartási időszakban is működjön.
A projektnek azonban nemcsak szellemi hozadéka van, a nyári táborok 150 gyereknek nyújtottak maradandó élményt és hasznos tudást. Az iskolák pedig környezeti nevelést szolgáló tárgyi eszközökkel (pl. mikroszkóp, meteorológiai állomás, rovarteleltető, biogazdálkodással kapcsolatos szakkönyvek stb.) gyarapodtak. A környezettudatos szemlélet népszerűsítését és a közösségépítést szolgáló programok megvalósításához minden iskola 10-10 kerékpárt kapott. A program jövőjét illetően, fontos szempont a tananyag gyakorlatba történő átültetése. Ennek szellemi, és tárgyi feltételei valamennyi településen adottak, hiszen minden iskola elkészítette saját „fenntartható kertjét”, és a humán erőforrás is biztosított. Remélhetőleg ezeket a feltételeket minden iskola és minden település vezetése a helyi közösség javára tudja fordítani a jövőben.